Mies per neliökilometri
"Tarvitaan 337 000 miestä, jotta meillä on edes yksi per neliökilometri, Korkeaoja lohkoo. " näin YLE.Olen Korkeaojan kanssa samaa mieltä siitä, että viherpiiperöiden linjaus on posketon. Mutta en mittayksiköstä. Siitä huolimatta, että meillä on 333.000 neliökilometriä maapallon pinta-alasta vastuullamme, meidän ei tarvitse huolehtia siitä, että jokaisella neliökilometrillä on reserviläinen.
Itärajamme on noin 1500 - 1600 kilometriä. Se on meidän kohtalomme kysymys. Korkeaojan mittayksikköjen mukaan meille riittäisi 222 miestä kilometrille. Kun Korkeaoja on muistaakseni oikein entinen puolustusministeri, voisi kuvitella hänen tietävän. Mutta mittayksikkö lienee virheellinen?
Ja ettei synny vääriä käsityksiä; en pidä nykyistä Venäjää uhkana. Mutta kun tai jos maailma taas muuttuu...
Mitä isot edellä?
Uskon ymmärtäväni maamme johdon huolen vientimme tulevaisuudesta. Syytäkin on. Mutta mitä ihmettä Suomen valtionvarainministeri tekee johtamassa teollisuusvaltuuskuntaa Etelä-Afrikassa? Samaako kuin Suomen valtionvarainministeri teki tapaamassa Venäjän duuman ulkoasianvaliokunnan puheenjohtajaa muutama päivä sitten?Onko tämän hallituksen sisällä yleensäkään työjakoa, vai ovatko kaikki toimialat nykyään valtionvarainministeriön toimialaa. Vaiko kokiksien? Vai ollaanko tässä rakentamassa Putinismin kaltaista henkilökulttia? Vaan missä ovat karate, leijonat, tiikerit ja sammutuslentokoneet?
Luottamusmiesten määrä ja demokratian toteutuminen
Kiireessä tulee vain.....Riemastuneena kepun nykyisen puoluesihteerin eiliseen ulostuloon tarkkuus kärsi. Laaninen oli huolisaan luottamushenkilöiden määrän vähenemisestä, ja sen seurauksena demokratian vähenemisestä. Ei siis kuntien virkamiesten ja siten pääasiallisten kunnanvirkamieselättien vähenemisestä. Valitan epätarkkuutta.
Viime kuntavaaleissa valittiin valtuustoihin 10.125 henkeä. He kaikki lienevät ainakin Laanisen tarkoittamia luottamushenkilöitä? Ja heille sama määrä varavaltuutettuja. Osa heistä osallistuu lisäksi kunnanhallituksen työskentelyyn, vaikka valtuustoon valitsematonkin saattaa hallituksessa istua.
Mutta suurin luottamusmiesten tarve lienee lautakunnissa? Kuinka paljon niissä on luottamushenkilöitä? Nopea googlaus ei tuonut kattavaa tulosta. Mutta yhden kaupungin osalta asia selvisi. Ja kun tässä tarkastelussa osittain on kyse myös taloudesta, sattui aika hyvin. "Hullu mies Huittisista, syö enemmän kuin tienaa"...
Huittisten kaupungin valtuustossa istuu 72 valtuutettua. Lautakuntia on 9 ja niissä istuu 73 henkeä. Osittain varmasti valtuutetutkin istuvat sekä hallituksessa, valtuustossa ja lautakunnissa, mutta karkeasti yleistäen lautakunnissa on siis toinen mokoma väkeä puolueita edustamassa. Sitten on vielä kategoria muita valtuuston valitsemia luottamushenkilöitä 12 eri instanssia, 41 henkeä. Ja hallituksen valitsemat luottamushenkilöt 2 instanssia ja 26 henkeä. Ja lähes kaikille luonnollisesti varahenkilöt. Näistä koostuisi kolmas "mokoma" luottamushenkilöitä takaamaan demokratian toteutuminen.
Jos tästä uskaltaisi suoraan yleistää, kunnallisen demokratian toteutumisen takaa maassa runsaat 30.000 luottamusmiestä, joille maksetaan tarpeen mukaan varmaan ainakin kokouspalkkioita, päivärahoja ja matkakorvauksia. Joten varmaan siitä jonninmoisesta rahapotista olisi kyse siinäkin, vaikka sellaisena tuskin merkittävä.
Vaan kuinka perusteltu on väite, että demokratia vähenee, jos kuntien määrää pienennettäisi? Kun muistetaan, että Suomen kunnista noin puolet on väkimäärältään alle 6.000, suurimmassa osassa niistä väkimäärä vähenee, että aktiivisuus - siis yhteiskunnallis-taloudellinen aktiivisuus keskitty sekä ikiaikainen taipumuksemme ylläpitää kynsin hampain Maan Tapaa, eikö ole todennäköisempää, että kuntamäärän pienentyessä demokratian toimintaedellytykset ennemminkin kasvavat? Jos ei muusta syystä niin vaikka siitä, että aitoa vaalisalaisuutta voidaan ylläpitää? Ja ehkä siitäkin, että suuremmissa yksiköissä - esimerkiksi maakunnissa - luottamushenkilöillä on todellista mahdollisuutta aidosti vaikuttaa päätöksentekoon.
PS.
Demokratian, jopa paikallisdemokratian toteutumisen kannalta olennaisesti tärkeämpää olisi poistaa puolueilta oikeus sitovasti päättää mitä nappia heidän edustajansa kulloinkin missäkin painaa, heidän edustajiensa oikeus olla puolueensa edustajan samanaikaisesti hallituksessa, eduskunnassa, kunnanhallituksessa, valtuustossa, lautakunnissa ja erityisesti muissa etujärjestöissä ja yhtiöissä sekä esimerkiksi oikeus perustaa muita yhteisöjä, joiden rahoituksesta kyseiset puolueet, edustajien myötävaikutuksella saavat yksinoikeuden päättää.
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/10390/poistetaan-puolueilta-oikeus-edustaa-meita
Tulihan se
"Puoluesihteeri Timo Laanisen mielestä sinipuna-akselin into kuntien määrän vähentämiseen on uhka demokratialle, jos jopa tuhansia luottamushenkilöpaikkoja vähenee kuntien hallinnoista." Sehän tarkoittaisi käytännössä sitä, että noin 50.000 - 150.000 kunnallisvirkamiestä menettäisi työpaikkansa. Väittäisin, että 90 % heistä olisi kepulaisia.Siitäkö demokratian toteutuminen on kiinni? Siitä, että valtion keräämin verovaroin pidetään yllä yhden puolueen valta-asemaa?
Olisiko sittenkin parempi edetä toista tietä? Lopetetaan kunnallinen itsehallinto ja korvataan se maakunnallisella itsehallinnolla. Ja mitoitetaan maakunnallisen itsehallinnon vaatima hallinto tarpeitten ja maksumahdollisuuksiemme mukaan. Ilman vuosikausien siirtymä-ja suoja-aikoja, joihin meillä yksinkertaisesti vain ei ole varaa.
Taivu, älä taitu
Tapahtui Erottajan nakkikiskalla lauantainyönä kohta klo 02 jälkeen. Ravintoloista kotimatkalle lähteneet, tai matkalla kuka minnekin, etsivät vielä huikopalaa. Jonossa pari yksittäistä ja muutama pariskunta, ensimmäisenä pienehkö keski-ikäinen mieshenkilö. Jonon ohitse kiilaa, selvästi muutakin kuin kansalaisluottamusta nauttineet kaverukset, nuoret miehet ”elämänsä kunnossa”.
”Se
on minun vuoro nyt” yrittää vuorossa oleva. ”Ei muuten ole”, toteaa
toinen nuorukaisista. Eikä muuten ollut. Eikä pienen fyysisen tönimisen
aikana kukaan muu jonossa tee mitään. Mitä nyt ehkä muualle katselevat
ja vähän vetäytyvät.
Ja
seuraavana maanantaina, iltapäiväruuhkan aikaan Mannerheimintiellä,
Kisahallin kohdalla nuorta iäkkäämpi naishenkilö astuu suojatielle,
ympärilleen vilkuilematta, suoraan kotiin kiirehtivään autovirtaan.
Ilmeisen tietoisena oikeuksistaan. Ja niinhän siinä kävi. Mutta oikeassa
oli.
Ja
tänään Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen, Hesarin
vieraskynä palauttaa mieliin kokispoikien uhmakkaat lausunnot Venäjän
suurvaltastatuksesta ja taloudellisesta merkityksestä otsikolla ”Valtioiden koolla tehdään politiikkaa.”
Miksi
ihmeessä? Eikös Katainen jo myöntänyt muistaneensa väärin ja jopa
korjannut vertaustaan Hollannista Espanjaksi? Joten nyt faktat ovat
oikein. Ja eikös Tumppi vielä alunalkaenkin tarkentaen todennut, että
ainoat jotka ovat vakuuttuneet Venäjän suurvaltastatuksesta ovat
venäläiset itse? Sitä paitsi, eikös Katainen jo sopinut asiasta Venäjän
duuman edustajan kanssa? ”Venäjän duuman ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja Konstantin Kosatshev vakuutti perjantaina, ettei Suomen
sisäinen Venäjä-keskustelu häiritse Venäjän ja Suomen hyviä suhteita Kosatshev kertoi myös saaneensa kokoomuksen Venäjä-kannanotoista liioiteltua tietoa.”
Eikö
tämä rämettynyt rähmällään oleminen milloin mihinkin suuntaan lopu
koskaan? Kyllä meillä on oikeus sanoa mitä mieltä olemme. Kenelle,
milloin ja missä tahansa. Olemmehan itsenäisiä. Turhaa vouhotusta
Hesariltakin julkaista moinen menneen ajan asenteellisuuden läpitunkema
juttu?
Mutta,
mutta. ”Venäjän suuruus on sen ulkopolitiikan kulmakivi, ja sitä
perustellaan maan historiallisella asemalla.” Ja sitä paitsi
diplomatiassa pätee usein vanha viisaus: ”Tyhmä ei huomaa, eikä viisas
virka mittään”.
PS.
Mitä lie asiaa ollut Suomen valtionvarainministerillä ja kokoomuksen puheenjohtajalla Venäjän ulkoasiainvaliokunnalle? Muistanetko muuten kuka on eduskunnan ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja, ja mikä on hänen painoarvonsa Suomi brandin rakentamisessa?
PPS.
Se
keski-ikäinen nakinostaja muuten sai nakkinsa. Uutinen sen jalankulkijan
tapaturmasta ja kuolemasta oli neljän rivin mittaisena ainoan
valtakunnallisen Kaupunki sivulla.
Timo Kalli konsultoi Arto Merisaloa
On se vaan niin kohottavaa seurata yhden ja saman Tosi-TVn uusia juonenkäänteitä vuodesta toiseen. Käydessäni juuri Heinolan keskustassa toinen iltapäivälehdistä hehkuttaa viimeisintä käännettä tässä ruokottomassa jatkosarjassa. Timo Kalli toimi Arto Merisalon konsulttina tämän arvioidessa, ilmeisesti Nova Groupin tehtävissä, Pohjankartanon arvoa tarjousta silmällä pitäen.Uutisesta ei ilmennyt miksi tai missä roolissa Kalli Merisaloa konsultoi, ei myöskään maksoiko Merisalo konsulttipalkkiota. Mutta aiemmista Timo Kallin kertomuksista on jäänyt käsitys, ettei hän ole juurikaan Merisaloa tuntenut. Outoa. Kuitenkin hän oli konsultoinut kiinteistön arvioinnin osalta Merisaloa. Taasko meillä on yksi varhaisdementoitunut kepun johdon edustaja?
Vai olisiko ollut kiitoksena Kehittyvien Maakuntien Suomen vaalilahjuksista?
PS.
Mutta eihän meillä ole korruptiota, ei lahjontaa. Meillä on vain Maan Tapa ja Hyvät Veljet (Jotka eivät edes tunne toisiaan.) ja Kartelloitunut Maatalousteollisuus. Suomea vaivaa Kreikan tauti.
Juristeria korvaa ideologian
Kepun sotkuja selvitetään nyt juristien toimesta. Puoluesihteereistä sen paremmin Korhonen kuin Laaninenkaan ei halua sanoa asiassa mitään. Laaninen toki vahvistaa, että juristit ovat asiasta keskustelleet keskenään. Ja pitkään.
Onpa puoluesihteerin neljän vuoden palkka mikä tahansa, optiota bonukset ja ylityökorvaukset, ne ne vasta hunajata ovatkin. 200.000 euroa ovat kuulemma Jarmo Korhosen maksamattomat ylityökorvaukset neljän vuoden pestin ajalta. Siis keskimäärin 50.000 vuodessa. Vouw!
Sehän lienee suurin piirtein sama summa, jonka Jarmo poika hankki Kehittyvien Maakuntien Suomelta yksin kepuliehdokkaitten vaalikassaan? Onkohan kyseessä sittenkään ylityökorvaus vai kirjallinen, sitova varainhankintasopimus? Niin tai näin, maksajana ei ole KMS, ei Kepu, ei MTK, ei edes S-ryhmä. Maksajana on veronmaksaja. Sinä ja minä ja Hentun Liisa.
Kovasti on esimerkiksi Mauri poika ollut huolisaan valtioyhtiöiden toimitusjohtajien palkoista ja bonuksista. Ja syytä onkin. Mutta on kyllä puoluesihteerin ja pää-/toimitusjohtajan työsuhteessa ja vastuussa erojakin. Puoluesihteeriä ei saa ulos millään keinoin ennen pestin päättymistä, mutta pääjohtaja saattaa lentää minuutin varoitusajalla. Toimitusjohtajalle, johon puoluesihteeri kai lähinnä vertautuu, ei makseta ylitöistä, mutta ilmeisesti puoluesihteerille sitten maksetaan. Erottavana tekijän luonnollisesti maksaja. Veronmaksaja.
Kepu johto selvitti edellisen johdon syntitaakka. Mitään ei kuulemma löytynyt. Samalla kepu aloitti uuden, entistä avoimemman poliittisen tulevaisuutensa antamalla puoluehallitukselle suullisen yhteenvedon tehdystä selvityksestä ja työvaliokunnalle itse selvityksen kirjallisena. Tosin vain kokouksen ajaksi. Ne kerättiin talteen ja liitettiin varmaan muitten, puolueen salaiseksi julistamien selvitysten lisäksi Sirkka-Liisa Anttilan kassakaappiin. On uuden puoluesihteerin luottamus hallituksensa työvaliokunnan jäsenten integriteettiin korkealla.
Siitä sitten tarkastuksen lähtökohtaa, perusteellisuutta ja tulosta ruotimaan. Ei kyseessä ole selvitys vaan nolla-tutkimus. Mikä valtiollinen taho muuten uuden vaali- ja puoluerahoituslainsäädännön mukaan valvoo puolueitten taloutta ja sen oikeellisuutta? Pitäisi olla intressiä tutustua tuohon salaiseen dokumenttiin. Siis jos kepu sallii.
Ja uuteenkin kepukulttuuriin kuuluu, että kukaan ei kommentoi. Kehitystä on varmaan tapahtunut? Edelliset johtajat joko puhuivat niin totta kuin osasivat tai kärsivät muuten vaan muistihäiriöistä.
Laintulkinta riippuu siitä kuka on kohde
Laki on eri lääkäreille ja poliitikoille/puolueille. Ja taitaa olla niin, että jakolinja on vieläkin suurempi; poliitikot/puolueet vastaan muut. Vai mitä pitäisi ajatella siitä, että ilmoitusvelvollisuuden täyttämättä jättämisestä Markku Partista ollaan ilmeisesti heittämässä susille? Mutta ne yli 40 ilmoitusvelvollisuutensa laiminlyönyttä poliitikkoa kävelevät edelleen vapaina ja edustavat ilmeisesti puolueitaan ainakin tämän vaalikauden loppuun.Kuulin muuten juuri hienon huhun kepulaisen aluepolitiikan kukkasista. Sen lisäksi, että osalle korkeampaa osaamista/asemaa nauttiville Maaseutuviraston (MAVI) virkamiehistölle on jo aikaa sitten palkkaa nostettu ja mahdollistettu työn tekeminen Helsingistä, ollaan nyt törmätty toiseen ongelmaan. Seinäjoelle ei riitä päteviä hakijoita. Ja ne muutamat pätevät hallintokoulutetut, joita on saatu ovat osiltaan jo kerenneet lähteäkin.
On se niin hyvä, että kyseessä ovat vain Maataloushallituksen seuraajan, Maaseutuviraston kepuleille läänitetyt suojatyöpaikat. Kun säädetyt muodolliset asiat jäävät hoitamatta, siitä ei maan tulevaisuus kärsi. Päin vastoin.
Ehkä pitäisikin olla vain tyytyväinen? Siis siihen että entisen kokoinen Maatilahallitus ei ole enää rakennettavissa, aluepoliittisten ratkaisujen jälkeen?
Vai maatalous-, vaiko eläkepolitiikkaa?
Uutispäivä Demari käy hyökkäämään ”Maataloustuki kasvanut jo työttömyystukea suuremmaksi”.
Kun maanviljelijän maksama eläkemaksu on vain puolet siitä mitä
yrittäjä maksaa tuloistaan tulevia eläkepäiviään varten, on tällainen
etu ilman muuta maataloustukea. Maataloutta tuetaan ensi vuoden
budjetissa yli kolmella miljardilla eurolla, kun työttömille
myönnettäviin avustuksiin käytetään samaan aikaan 2,6 miljardia euroa.
Vaikka eipä tuossa juurikaan uutta ole.
Mutta
eikö sittenkin olisi oikeudenmukaisempaa kiinnittää huomiota siihen,
että maanviljelijöitä pitäisi kohdella eläkeasioissa yhdenvertaisesti
muiden yrittäjien kanssa. Eläkemaksuissa, eläkeiän määräytymisessä ja
eläkemäärässä?
Mitä mahtaa perustuslaki sanoa kansalaisten kohtelun tasavertaisuudesta?
Onko takuueläke sosiaali- vai aluepolitiikkaa?
”Megaluokan
sosiaaliseksi uudistukseksi hallituspuolueissa mainostettu takuueläke
ei aina päädy kokonaan eläkeläisen lompakkoon. Osan siitä voi syödä
Kelan maksaman asumistuen pienentyminen.” Näin kertoo kauppalehti.fi.
Olisi
mukava nähdä ihan oikea ja perusteltu laskelma siitä kuinka paljon
uudistuksesta loppujen lopuksi päätyy kuntien toimeentulotukia
vähentämään ja kuinka suuri osa todella eläkeläisten käytettävissä
olevan rahamäärän lisäykseksi. Sillä voisin kuvitella, että pienimmät
eläkkeet ylisummaan kertyvät kepukunnissa. Ja johtavana syynä
takuueläkepäätökseen saataisi hyvinkin olla kuntien talouden, eikä
suinkaan eläkeläisten talouden ahdinko ja ensisijaisena tavoitteena
olisikin luoda uusi verhottu tukiautomaatti.
Tiedettäisi sitten, eikä luultaisi että kyseessä jälleen on vain osa kepulaista vaalimainontaa.
Mafia ja omerta Suomenkin tie?
Poliisit ovat ottaneet yhteen rikollisten kanssa Brasialiassa. Mexicossa ja Kolumbiassa poliisit käyvät suoranaista sotaa järjestäytyneen huumerikollisuuden kanssa. Italiaa kuulemma johtaa Mafia, Kreikan poliitikkoja haukutaan Euroopan korruptuneimmksi. Venäjän politiikan ja oligarkkien läheisiä kytköksiä pidetään ainakin länsimaissa itsestään selvyytenä, poliittisen ja taloudellisen vallan symbioosina, jopa sukulaisuutena.Onneksi meillä Suomessa on toisin? Vai onko? Mittaavatko Transparency Internationalin korruptiomittarit oikeita asioita? Ja oikein? Vai sumutetaanko meitä tässäkin mittauksessa lepäilemään laakereillamme? Entä OECDn huolet liian pienistä päätöksentekijäin ympyröistä Suomessa? Selvittääkö GRECO tietoja suomalaisesta lahjonnasta ja korruptiosta muiltakin kuin politbyrokraateilta, edustavatpa nämä sitten minkä tahansa tason julkista sektoria, puolueita ja etujärjestöjä?
Liian usein soivat kansalaisen korvissa kaikenkarvaiset ARAn ja RAYn rahoittamat Nuoriso- ja Riihisäätiöt, Kelan, RAYn ja STMn rahoittamat puolueita lähellä olevat Kuntoutus- ja kylpylaitokset, samojen poliitikkojen istuminen päätöksentekijöinä pöydän kummallakin puolella neuvoteltaessa julkisen sektorin palkoista ja työehdoista tai vaikkapa kunnallisista kaavoista ja rakennusoikeuksista. Tai neuvoteltaessa suurista tie-, silta- ja infraprojekteista.
Yksityisellä sektorilla alkaa, lähinnä EU-jäsenyytemme myötä paljastu vähintäänkin maan laajuista kilpailurajoituksia ja kartelloitumista.
Uskommeko me suomalaiset, että politiikan ja talouden keskeiset kytkökset eivät ole johtaneet, eivätkä tulevaisuudessa johtamassa omaan järjestäytyneen rikollisuuden lajiin? Vaikka arkitodellisuus ja ulkomaiset kokemukset tuntuvat muuta todistavan.
Kulutusta vai investointeja?
"Valtion velkaantumisessa on kyse tulevien vuosien verotulojen käyttämisestä, jos velka menee kulutukseen eikä investointeihin. Valtion ensi vuoden menot ovat 50,3 miljardia euroa, joten nykysukupolvi on käyttänyt tulevien vuosien verotuloja jo lähes kahden vuoden menojen verran. Kyse on valtavasta tulonsiirrosta tulevilta sukupolvilta." Näin ainakin väitti ainoa valtakunnallinen paperimedia tänään.Olen näitä parjattuja suurten ikäluokkien edustaja. Itse asiassa se suurin ikäluokka, 1947.
En katso olevani vastuussa siitä, mitä viimeisten 10 - 8 vuoden aikana on päättänyt nykyinen sukupolvi. Ne alle nelikymppiset kakarat. Siis en esimerkiksi siitä, että julkisen sektorimme velkaisuutta on jälleen kasvatettu noin kolmella, neljälläkymmenellä prosentilla tasosta, joka syntyi 1990-luvun laman seurauksena. Tasosta, jota emme edes historiamme pisimppän kestäneessä noususuhdanteessa osanneet kuin parina vuotena, muutamalla miljardilla hillitä.
Mutta ainahan on mahdollista, että Jyrki-boy on ohjannut velan, siis ne nyt jo tähän mennessä otetut 30 miljardia euroa investointeihin? Kommenteiksi riittä kohde ja summa.
PS.
Potkittaisiko vielä muutamaa suurinta kauppakumppaniamme? On se niin maan ihanan kivaa.
Jotain on pahasti vialla. Hyvin pahasti vialla.
EKn johtaja Lasse Laatunen edellyttää eläkeiän nostamista. Taivaisiinko?Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen katsoo asiakseen osoittaa naapurimaalle ja keskeiselle kauppakumppanillemme kuinka merkityksetön ja omaan itseensä käpertynyt maa se oikeasti on. Tekstiviestillä hoidetaan ulkopolitiikkaa?
Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemi ei lupauksistaan huolimatta avaa edellisten eduskuntavaalien vaalirahoitustaan. Eikö muillakin perheenjäsenillä ollut epäseelvyyksiä?
Hallitus tekee 8,3 miljardia alijäämäisen vaalibudjetin, mikä nostaa julkisen sektorin velan noin 90 miljardin tasolle. Kymmenen vuotta sitten sitä oli noin 12 miljardia.
Istuvan Eduskunnan 200 jäsenestä 40 vastaanotti vaalilahjontaa Kehittyvien Maakuntien Suomelta. Mutta rahan palauttaminen ja lain muuttaminen pesivät puhtaaksi?
Edellinen pääministeri kulkee dementtisenä ja polvivammaisena, mutta vapaana. Vielä.
Rikostutkinnan kohteena olevat kansanedustajat jatkavat puolueensa edustamista Arkadianmäellä. Seuraaviin vaaleihin?
Hyi hitto!
Vuoden 2011 vaalit työn alle
Hallitus aloittelee vuoden 2011 vaalibudjetin käsittelyn. Puolueet, kukin tahollaan ja tavallaan. Työnjakoa on päähallituspuolueissa ilmeisesti tehty siten, että kokikset keskittyvät ulkopolitiikaan ja kepulit sisäpolitiikan.
Kakkospuolueen ykköskaarti on ilmoittanut kantansa suoraan Venäjälle. Venäjä on vain kiukutteleva, omaan napaansa tuijottava 3. luokan pikkuvaltio.
Kepu panostaa sisäpolitiikkaan. Puolueen ministeriryhmä päätti lykätä uuden kunnallisen puoluetuen käyttöönottoa. "Vastuullisen hallituspuolueen on katsottava talouden realiteetteja myös tältä osin", puheenjohtaja, pääministeri Mari Kiviniemi kommentoi Verkkoapilassa. Kunnallisen vaalituen ideoi ja runnoi vaalirahauudistuksen yhteydessä läpi keskustan entinen puoluesihteeri Jarmo Korhonen. Näin kirjoitti Hesarin Marko Junkkari eilen.
Voi tätä hurskastelun määrää. Kiinnitän huomiota siihen, että kepu ei suinkaan ole luopumassa parhaan poikansa luomuksesta. Kepu on vain lykkäämässä. Kuka sitä nyt jättäisi 3,4 miljoonaa verorahoja käyttämättäkään? Onhan Suomen taloustilanne vakava? Puolueidenkin täytyy kantaa vastuunsa ja lykätä verovarojen ulosmittausta.
20 miljardia lisää lainoja otettu kahdessa vuodessa yksin valtiolle. Niistä varmaan otetaan valtion entisen puoluetuen lisäksi myös entinen lehdistötuki? Niidenkin yhdistämisen yhdeksi, puolueiden kautta jaettavaksi rahaksi ideoi aikoinaan Jarmo-poika. Ja ihan nykyisenlaisessa tilanteessa. Silloinkin kepun kassa ammotti tyhjyyttään. Siis heti vuoden 2007 ostettujen vaalien jälkeen. Vaan eihän sitä nyt ennen 2011 vaaleja Mari-tyttö kehtaa.
Eikö olekin mielenkiintoista, että uutinen puhuu kunnallisesta vaalituesta? Ei kunnallisesta puoluetuesta. Vaalitukena sitä valtiollista puoluetukeakin aikoinaan perusteltiin. Miksiköhän sitten puolueet päättävät erillisistä vaalituista vielä vaalivuosina, siis tavanomaisen puoluetuen lisäksi? Vaalejahan onkin sitten jo lähes joka vuosi. Kuntavaalit, Eduskuntavaalit, EU-vaalit, Presidentinvaalit.
Kepu päätti myös keskiviikkona, että se ei hyväksy poliittisten nuorisojärjestöjen tuen muuttamista parlamentaarisesti määräytyväksi. Joku koira kyllä tässäkin on haudattuna. Vaan mikä? Luopuuko kepu nyt ensimmäisenä isoista puolueista parlamentarismista?
PS.
Vastuuko se noin painaa? Herrat hyvästi hallitkoon.
Kokisnuorten historiallista perspektiiviä?
Samalla kun ensimmäinen hallituspuolue taivastelee poliisitutkinnan hitauden kanssa, toinen panee maailmaa uuteen uskoon. "Kokoomus: Venäjä ei ole suurvalta". Sallittakoon nyt kukkopojille hetken röyhistely ehkä jopa nuoruuden voiman tunnossa uhittelu, mutta ykköspuolueeksi hamuavan puolueen ykkösketjun pitäisi ehkä vähän joskus miettiä ennen kuin suunsa avaa?Toki aina voidaan keskustella siitä mihin verrataan. Yhdysvaltoihin, Kiinaan, Intiaan vai Suomeen. Vaiko ehkä EUhun? Kaikkiin muihin verrattuna Venäjän suurvaltaominaisuus voidaan ehkä perustellustikin kyseenalaistaa, mutta ei Suomeen verrattuna. Eikä pojilla ole kellään ensimmäistäkään roolia EUssa, he edustavat korkeintaan Suomen hallitusta, jopa puhuessaan oman puolueensa "hengennostattamiskokouksessa".
Kaikki tässä maailmassa voi muuttua, mutta maantieteelle emme voi mitään. Kannattaako todella ärsyttää maailman suurinta ja potentiaalisesti rikkainta maata? Naapuria? Harvemmin hyvät naapurit toisiaan julkisesti tölvivät. Varsinkaan jos "Yhdysvallat, Ranska ja Saksa ovat julistaneet tavoitteekseen supistaa puolustusmenojaan viidessä vuodessa 15 prosentilla, mutta Venäjä on ilmoittanut tavoitteekseen kasvattaa menojaan 20 prosentilla ensi vuonna", Häkämies sanoi.
Muistettaneen, että talvisotakin oli vain yhden nelikymppisen ulkoministerin työtapaturma. Osasivat ne nuoret jo silloin.
PS.
Lähtee sitten Tumppikin kilpailemaan eduskuntapaikasta. Olisiko mieli tavoitella palkankorotusta ulkoministeripostilla. Nythän mies on kuulemma alipalkattu. Mutta Saulin paikkaan tarvittaisi varmaan muutakin tilkettä kuin tiedossa oleva voimakaksikko. Sillä sen verran huonosti hänen 60.000 ääntään näille pojille kääntyy.
So what?
"Nokia Siemens lopetti ay-jäsenmaksun perimisen". Näin TS eilen. En oikein tiedä pitäisikö olla huolissaan, iloissaan vai ihmeissään? Innostunut olen kuitenkin. Saapa nähdä moniko seuraa.Olen ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että työnantajan automaattisesti työntekijän palkasta perimä jäsenmaksu on yksi keskeisistä, nykyisistä ongelmistamme. Se on pitänyt huolen siitä, että ay-liike on muodostunut osaksi valtakoneistoa, osaksi establishmenttia. Se on samalla mahdollistanut liikkeen irtaantumisen työn tekijöiden arjesta. Se on tehnyt sen osaksi sitä samaapolitbyrokraattista valtakoneistoa, joka ei pitkään aikaan ole ollut herkkä juurilleen. Eli jäsentensä eikä kansalaisten tarpeille.
Mutta ei se todellakaan ole yhteiskuntamme keskeisin ongelma. Keskeisin ongelmamme on demokratiavaje. Kansalaisten tahto ei näy niissä päätöksissä, joita vaaleilla valitut edustajat tekevät. Se taas johtuu siitä, että puolueet tietävät paremmin. Heillä on "linja", "visio", "strategia" ja "missio". Valitsemamme edustajat painavat vain sitä nappia, jota puolueen "linja", "visio", "strategia" ja "missio" kulloinkin edellyttää. Ajattelua ei edellytetä. Sen käytöstä rankaistaan, tarvittaessa.
Olennaisesti suurempi ongelma on julkinen puoluetuki. Siis se raha, josta puolueita edustavat kansanedustajamme saavat itsenäisesti päättää. Se raha, joka on kerätty lähinnä meiltä taviksilta, veroina. Siitä ei ketkään muut edes voi päättää. Siis se, jota tarvittaessa kasvatetaan aina, kun jonkun keskeisen puolueen kuppi on kumottu. Kuten Kepun nyt viimeksi.
Ja kuitenkin; demokratian toimivuus edellyttää panostusta. Miksi ihmeessä panostusta ei edellytetä suoraan heiltä, joiden demokratiasta pitäisi olla kysymys? Siis kansalaisilta. Ja voin siihen vastatakin. Puolueet, siis puolue-eliitti pelkää, että sitä kautta ei saada riittävästi rahaa nykyisen puoluejärjestelmän ylläpitämiseksi.
So what?
Olemme hyvää vauhtia ajautumassa veronkorotusten ja menoleikkausten tielle. Miksi emme leikkaisi julkista puoluetukea pois kokonaan ja mahdollistaisi demokratian toimivuuden rahoittamista rahastomallin mukaisesti? Siis menettelisi poliittisten puolueitten rahoituksessa samalla tavalla kuin NSN on ilmoittanut tästä alkaen tekevänsä ay-jäsenmaksujen osalta? Kulusäästön lisäksi siitä hyötyisi myös demokratia.
Suomen erityispanos Itämeren suojeluun
Pitäisikö itkeä vai nauraa? Ja missä nyt ovat syyt tai syylliset?”Itämeren suojelu on kokemassa kolauksen, kun valtiovarainministeriö on leikannut ympäristöministeriöltä erityismäärärahan suojelutoimilta.” Itseään kai jo vihreäksi valtionvarainministeriksi tituleeraava Jyrki-boy jatkaa: ”Minulle on ihan yhdentekevää, mistä ne otetaan. Jostakin pitää leikata, jos johonkin meinataan antaa lisää. Ministereiden täytyy kerätä roposet omilta hallinnonaloiltaan, jos halutaan yhdessä saada jotakin uutta aikaiseksi.” Kaikesta tästä uutisoi Yle tänään otsikolla Itämeren suojelurahat leikattiin pois budjetista.
Osoitus tämän turkoosihallituksen
vihreästä asennemaailmasta? Puuttuva kolmen miljoonan potti voitaisi
luonnollisesti ottaa MMM:n 300 miljoonan maatalouden ympäristötuista,
joista se olisi 1 %. Tuo kolme miljoonaa kun oli tarkoitus käyttää muun
muassa Saaristomeren ja Selkämeren valuma-alueiden maatalouden
vesiensuojelua kehittävään Teho-hankkeeseen. Sama tarkoitus siis
kummallakin rahalla.
Mutta ongelmaksi kohoaa luonnollisesti se, että sen paremmin kepunvihreä Sirkka-Liisa Anttila kuin yhtävihreä Paula Lehtomäkikään voi leikata maanviljelijäin saavutettua etua. Eivät voi vaikka maanviljelijöille maksettavat maatalouden ympäristötuet lienevät Suomen taloushistorian huonoiten tuottava investointi.
Ja kun Merentutkimuslaitos pantiin näiden kahden matamin ja vielä kolmannen, yhtä vihreän Anu Vehviläisen avustuksella lihoiksi jo Vanhasen II hallitusta koottaessa, on aivan yhdentekevää satsataanko Itämeren suojeluun tai ei. Ei tilan muutosta enää kansallisesti, puolueettomasti selvitä kukaan. Siihenhän laitoksen paloittelulla pyrittiinkin.
Joten poistettakoon tuon 3 miljoonan lisäksi tuo 300 miljoonaa maatalouden ympäristötukea.
PS.
Vai yrittääkö Jyrki-boy kerätä ylimääräisiä säälipisteitä topakalla asenteellaan? Onhan kyse kuitenkin 3 miljoonasta.
Yliopisto, move on
Unohtakaa yliopistot – netti on pian parempi sanailee kaikkien koulupudokkaiden oppi-isä Bill Gates Uuden Suomen artikkelissa. Jutun tiimoilta käydyssä keskustelussa on muutamakin hieno linkki, US:n blogaajan Pekka Lampellon ja itselleni täysin uusi, http://www.khanacademy.org/ . Jälkimmäinen on yksityisen ihmisen, Salman Kahnin aikaansaannos. ”Despite being the work of one man, Salman Khan, this 1600+ video library is the most-used educational video resource as measured by YouTube video views per day and unique users per month.” Nettiä parhaimmillaan.
Pakka Lampellon kirjoituksessaan esittämä ajatus yliopisto kulujen käytön tehostamisesta Suomessa, siirtämällä yliopisto-opiskelu , silloin ja siltä osin kun se on mahdollista, perinteisestä Internetyliopistoon olisi monessakin suhteessa kannatettavaa kehitystä. Vaan eppäilenpä, että akateemiset kulttuuripiirit eivät moiseen suostu. Eivät ole oman työnsä muutoksiin ennenkään erityisen positiivisesti suhtautuneet.Mun muistuu mieleheni nyt aika ennen nettiä. 1992. Satuin saamaan velvoitetyöpaikan entisessä opinahjossani. HKKK:lla, sen JOKOssa. Se oli aikaa jolloin ns. poliittinen päättäjä halusi panostaa avoimeen yliopisto-opetukseen, mutta vähensi panostuksia perinteisen yliopisto-opetukseen. Avoimeen oli saatavissa rahoitusta ”mielin määrin” mutta perinteistä leikattiin. Yksittäisen laitoksen osalta perusopetuksen siirtäminen kokonaan ”avoimeksi” olisi turvannut resurssit, jopa kasvattanut kehittymismahdollisuuksia.
Mutta ei sopinut. Ei vaikka professorit, siis entiset kurssikaverit, olisivat saaneet mittavasti aikaa jatkuvasti julkisesti toivomaansa tutkimustyöhön ja jatko-opiskelijat luennointi- ja opetuskokemusta. Eikä olisi maksanut mitään. Itse asiassa laitoksen kassa olisi moisesta vain kasvanut.
Eihän uudet ideat koskaan täysin valmiita ole. Mutta taitaa olla niin, että meidän yliopisto-hallintomme ja professorikuntamme on muutosvastarintaisempaa kuin moni muu. Vähän samanlaista kuin kepuli maatalous- alue- ja innovaatiopolitiikka.
Robert F. Kennedy ei aivan ilmeisesti ollut ainakaan heidän innoittajansa.
”There are those who look at things the way they are, and ask why... I dream of things that never were, and ask why not?”
PS.
Onhan niitä verkkoyliopistoja Wikiversitystä lähtien.
Mutta varmaa tieteentekijöistä jokainen haluaa keskittyä omaan
erinomaisuuteensa ja ainutkertaisuuteensa? Mutta ei kai jokaisen
tarvitse pyörää uudelleen keksiä. Eihän?
Jakovarasta reaalimaailmaan?
Muistatko vieä ajan kun puoluepolitiikan ajankohtaisin puheenaihe oli jakovara?
Siis tilanne, jossa poliittiset untuvikkomme olivat keskeisimmin
huolissaan siitä, että osaisivat ulosmitata kaiken ulos mitattavissa
olevan? Siis niitä veroeurojamme, joita oli kertynyt ”ylen määrin”.
Nyt
kun kaikki jaettavissa oleva on jaettu omille tukijoille eikä lisää
jaettavaa enää ole, alkavat ”vastuulliset” poliitikot tehdä ehdotuksia
veronkiristyksistä. Siis kiellettyään tähän mennessä leikkauslistojen
tarpeen ja kieltäydyttyään lopettamasta omiensa veronalennuslinjaa.
Kuitenkin, kuten Arno Ahosniemi tämänpäiväisessä paperipainoksessa
toteaa, ”talouden vakauttamiseksi tarvitaan sekä leikkauksia että
veronkiristyksiä.”
Taisi olla oikein pääministerimme, joka politikoinnin populismin edellyttämän äänienkeräilyn tällä kertaa aloitti. Tuloveron korkeinta marginaaliveroprosenttia pitäisi kasvattaa 5 prosenttiyksiköllä 35 prosenttiin, jotta tämä Nurmijärven Robin Hood saisi kerättyä valtion kassaan 200 miljoonaa (!). Ja kyllä hän ounasteli pääomaveron nostamisenkin olevan tarpeellinen. Yrittäisikö ehkä nokittaa Urpiaisen joukkojen ehdotuksen 2 prosenttiyksikön nostamisesta 30 prosenttiin?
Ja kokiksien lahja Kevalle, puolueensa varapuheenjohtaja Sampsa Kataja ehdottaa, että suurituloiset voisivat maksaa päivähoitomaksuistaan muita enemmän. Kohta tulee varmaan seuraava esitys, jossa ehdotetaan lapsilisien poistamista suurpalkkaisilta. Mutta saman puolueen Sauli Niinistö panee paremmaksi. Perustetaan Vakausneuvosto, joka pohtisi miten julkinen talous saadaan palautettua vahvalle pohjalle. Asiantuntijat voisivat luoda yhteisen näkemyksen tarvittavista toimista.
Virkamiesten, sekä kunnallisten että valtiollisten virkamiesten pitäisi olla oman alansa asiantuntijoita. Poliitikkojen pitäisi suorittaa tarvittavat yhteiskunnalliset arvovalinnat ja olla kansalaisten tahdon edustajia ja asiantuntijoita. Mihin sinne nyt vielä kaiken entisen oheen tarvittaisi asiantuntijoista koostuva vakausneuvosto? Kumpi asiantuntemus poliitikoilta on hukassa? Vaiko molemmat?
Joten, vaaleja pukkaa. Niin kauan kun jaettavaa on ollut, sitä on heitelty oikealle ja vielä oikeammalle niin, että jaettava on loppu. Ja jotta sitä saataisi, rahaa pitäisi alkaa repiä keskipalkkaisen palkansaajan selkänahasta sekä veron lisäyksinä että etujen leikkaamisena.
Yli vuoden tämä hallitus on ollut tekemättä ensimmäistäkään kokonaisuudistusta, jolla pyrittäisi lisäämään taloudellisen toipumisemme edellytyksiä. Eikä tämä hallitus, siis siinä edustetut keskeiset puolueet kepu, kokoomus, vihreät ja ruotsinkieliset aio mitään tehdä vielä tällä kaudella. Ei suinkaan. Heitä edustavat poliitikot ja kansanedustajat puhelevat nyt lämpimikseen siitä, mitä seuraavan hallituksen aikana pitäisi tehdä. Siis vuoden 2011 kesän jälkeen. Heillä on varaa odottaa, kansalaisethan heidän toilailunsa joka tapaksessa maksavat.
Vaan kun kansalaiset eivät heidän toilailuihinsa ole syypäitäkään, miksi kansalaisten pitäisi maksaakaan? Aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, Maksakoot itse. Kohteina:
Kunnallisen itsehallinnon lakkauttaminen ja muuttaminen maakunnalliseksi itsehallinnoksi.
Poliittisten virkanimitysten lakisääteinen kieltäminen.
Taisi olla oikein pääministerimme, joka politikoinnin populismin edellyttämän äänienkeräilyn tällä kertaa aloitti. Tuloveron korkeinta marginaaliveroprosenttia pitäisi kasvattaa 5 prosenttiyksiköllä 35 prosenttiin, jotta tämä Nurmijärven Robin Hood saisi kerättyä valtion kassaan 200 miljoonaa (!). Ja kyllä hän ounasteli pääomaveron nostamisenkin olevan tarpeellinen. Yrittäisikö ehkä nokittaa Urpiaisen joukkojen ehdotuksen 2 prosenttiyksikön nostamisesta 30 prosenttiin?
Ja kokiksien lahja Kevalle, puolueensa varapuheenjohtaja Sampsa Kataja ehdottaa, että suurituloiset voisivat maksaa päivähoitomaksuistaan muita enemmän. Kohta tulee varmaan seuraava esitys, jossa ehdotetaan lapsilisien poistamista suurpalkkaisilta. Mutta saman puolueen Sauli Niinistö panee paremmaksi. Perustetaan Vakausneuvosto, joka pohtisi miten julkinen talous saadaan palautettua vahvalle pohjalle. Asiantuntijat voisivat luoda yhteisen näkemyksen tarvittavista toimista.
Virkamiesten, sekä kunnallisten että valtiollisten virkamiesten pitäisi olla oman alansa asiantuntijoita. Poliitikkojen pitäisi suorittaa tarvittavat yhteiskunnalliset arvovalinnat ja olla kansalaisten tahdon edustajia ja asiantuntijoita. Mihin sinne nyt vielä kaiken entisen oheen tarvittaisi asiantuntijoista koostuva vakausneuvosto? Kumpi asiantuntemus poliitikoilta on hukassa? Vaiko molemmat?
Joten, vaaleja pukkaa. Niin kauan kun jaettavaa on ollut, sitä on heitelty oikealle ja vielä oikeammalle niin, että jaettava on loppu. Ja jotta sitä saataisi, rahaa pitäisi alkaa repiä keskipalkkaisen palkansaajan selkänahasta sekä veron lisäyksinä että etujen leikkaamisena.
Yli vuoden tämä hallitus on ollut tekemättä ensimmäistäkään kokonaisuudistusta, jolla pyrittäisi lisäämään taloudellisen toipumisemme edellytyksiä. Eikä tämä hallitus, siis siinä edustetut keskeiset puolueet kepu, kokoomus, vihreät ja ruotsinkieliset aio mitään tehdä vielä tällä kaudella. Ei suinkaan. Heitä edustavat poliitikot ja kansanedustajat puhelevat nyt lämpimikseen siitä, mitä seuraavan hallituksen aikana pitäisi tehdä. Siis vuoden 2011 kesän jälkeen. Heillä on varaa odottaa, kansalaisethan heidän toilailunsa joka tapaksessa maksavat.
Vaan kun kansalaiset eivät heidän toilailuihinsa ole syypäitäkään, miksi kansalaisten pitäisi maksaakaan? Aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, Maksakoot itse. Kohteina:
Kunnallisen itsehallinnon lakkauttaminen ja muuttaminen maakunnalliseksi itsehallinnoksi.
Poliittisten virkanimitysten lakisääteinen kieltäminen.
Kuntasektorin
hallintohenkilöstön karsiminen siten, että nykyisestä noin 450.000
henkilön kuntasektorista karsiutuu maakuntasektorille enintään 350.000
seuraavan 5 vuoden aikana.
Päällekäisyyksien kieltäminen: ministeri ei voi samalla toimia kansanedustajana eikä kunnanvaltuutettuna, kansanedustaja ei voi samalla toimia kunnanvaltuutettuna, kunnanvaltuutettu ei voi samalla toimia kunnanhallituksen jäsenenä.
Yksittäisen ministerinä, kansanedustajana, kunnanhallituksen tai kunnanvaltuustoon nimitetyn poliitikon, muiden kuin puolueen sisäisten luottamustehtävien rajaaminen enintään kolmeen. Päällekkäisyyskielto koskee myös palkkaa ja palkkioita.
Julkisen puoluetuen kieltäminen ja muuttaminen yksityiseen rahoitukseen perustuvaksi toimivan suomalaisen demokratian tueksi.
Perustuslain 29 § noudattamisen valvominen ja rikkomisen tuntuva sanktiointi kieltämällä ns. puoluekuri ja lainvastaiset, ”sitovat ryhmäpäätökset”.
Puolueitten itselleen keräämä tuettu asuntokanta, kylpylä- ja oppilaitosomaisuus otetaan valtion haltuun ja mahdollisuuksien mukaan yksityistetään.
RAYn, Veikkauksen, Suomen Hippoksen poliittisten nimitysten kieltäminen ja nykyisen henkilömäärän vähentäminen 25 %.
Harmaan talouden kitkeminen ottamalla mm. käyttöön käänteinen arvonlisävero rakennusalalla.
Ammattiyhdistysten jäsenmaksujen työnantajaperintä on kiellettävä lailla.
Vaikka kyseessä ei millään tavalla ole kattava luettelo tavoista, joilla puolue-eliitti ja puolueet voivat osallistua kansantaloutemme pelastamiseen, kyllä sillä ainakin alkuun pääsee. Jos tämän jälkeen on vielä tarvetta lisätoimista, aletaan keskustella kansalaisten ja yksityisen sektorin mahdollisuuksista sekä leikkaamisessa että verojen korottamisen osalta.
PS.
Kuten edellä kirjoitetusta kuka tahansa voi päätellä, se ei käsittele Kiviniemen vaan Vanhasen hallitusta. Juttu on kirjoitettu 1.12. 2009. Mutta ei ole meno muuttunut.
PPS.
Eikö sillä nykyisellä pääministerillä tai hänen puolisoltaan loma ole vieläkään loppu?
Löylynlyömät
Venäläinen kuoli, suomalainen sairaalaan. Kummallakin "kisan" päättyessä selvästi näkyviä palohaavoja iholla. Kisan johtaja "Arvelan mukaan turvallisuusjärjestelyt eivät pettäneet missään vaiheessa: kaikilta kilpailuun osallistuneilta vaadittiin lääkärintodistus ja ensiapuhenkilökuntaa oli paikalla riittävästi." Mitä nyt toinen finalisteita kuoli ja toinen makaa lasaretissä.Näin Heinolassa Jyräsi tänä kesänä. Ehkä vielä Jyrää ensi vuonna? Mutta Saunomisen MM-kilpailut taisivat loppua tähän. Löylynottokilpailu taisi siten liittyä niiden lukuisten lajien joukkoon, jossa kilpailijoitten on ensin kuoltava tai vammaannuttava ennen kuin leikki saadaan lopetettua?
Mutta varmaan voitaisi helposti kehitellä uusia "MM-kilpailulajeja". Kuka sulkeltaa pisimmän aikaa tai syvimmälle ilman laitteita, on valmis hyppäämään korkeammalta joko veteen tai miksei vaikka torin betoniin, triatlon johon kuuluu juoksu Ruotsinlaivalle, kaiteen yli hyppääminen keskellä Suomenlahtea ja reipas uinti Tallinnan Sadamarkettiin.
Jälkiviisauttako?
PS.
Aamuiseen kirjoituksen pieni lisätieto: Poliisi ei epäile rikosta!
Muutettaisko taas lakia?
Ainoa valtakunnallinen päivälehti uutisoi tänään saaneensa tietää, että Kepun omistama Apollon Verkkopalvelut on saanut verottajalta noin puolen miljoonan euron mätkyt tehdyistä arvonlisäveron vähennyksistä." Verotarkastuksen tulkinnan mukaan valtion viestintätuki ei ole sen kaltaista tuloa, josta yhtiö voi tehdä alv-vähennyksiä. Puolen miljoonan summa on kertynyt usean vuoden aikana. Asiantuntijoiden mukaan verottajan tulkinta ei ole kuitenkaan yksiselitteinen. Keskustalla ja Apollon Verkkopalveluilla on elokuun loppuun asti aikaa toimittaa vastine verotarkastuksen näkemykseen."Ei siis riitä se, että Kehittyvien Maakuntien Suomen raikulipojat lahjo(itta)vat kunnanvaltuustoissa istuvia kepun ja kokiksien eduskuntavaaliehdokkaita lähes puolella miljoonalla. Eikä se, että nyt jo entisen puoluesihteeri Jarmo Korhosen aloitteesta puoluetuen tasoa olennaisesti kasvatettiin heti edellisvaalien jälkeen, mm. liittämällä entinen suoraan saajilleen kohdistettu lehdistötuki puolueiden kautta ohjautuvaksi. Puolueiden rahoitustarpeet eivät koskaan riitä. Eivät koskaan. Aina tarvitaan enemmän. Vaikka valtion varat loppuisivat.
Moinen kilpavarustelu, sillä tottahan muut suuret ja keskisuuret puolueet taistelevat samassa tilanteessa, vaikkakin ehkä erilaisin euromäärin, ei todellakaan lisää kansanvallan toteutumista maassamme. Siksi olisikin välttämätöntä luopua kokonaan mahdollisuudesta, että rahan tarvitsijat saavat rajoittamattoman mahdollisuuden itse päättää kuinka paljon keräämistämme verorahoista he ottavat käyttöönsä. Se muutos, Puoluerahoituksen tuloslähtöinen Rahastomalli olisi helppo toteuttaa.
Mutta varmaan tässäkin tilanteessa valitaan perinteisempi ratkaisu. Taistelupari Tuija Brax ja Lauri Tarasti joko nykäisevät hihastaan sopivan tulkinnan tai nimeävät jälkimmäisen johtaman, puoluesihteereistä koostuvan työryhmän, joka saa tehtäväksi pikavauhdilla esittää nykykäytännön siunaava taannehtiva lainmuutos.
PS.
Kesäloma tässä välissä panee unohtamaan asioita. Ei nykyiseltä pääministeriltä Mari Kiviniemeltä ja/tai hänen puolisoltaa jäänyt pöydälle selvittämättömiä asioita juuri näiltä samoilta tiimoilta? Asioita, jotka he lupasivat selvittää heti lomien jälkeen? Eiköhän olisi aika? Luulevat muuten vielä, että asia on unohtunut.
Lapsiporno lailliseksi
Pikavippaajat tekivät jälleen supertuloksia. Siinäkö uutinen?
Koronkiskonta on tunnetusti tuottoisaa. Ennenaikaan se kiellettiin.
Lailla. Nyt hyvillä tuloksilla pääsee otsikkoihin. Prostituutiota lukuun
ottamatta, tuottoisampaa businesideaa saa hakea. Ehkä hautaaminen?
Olisiko arvojemme tarkistamisen paikka?
Kansalaiset äänestivät perustuslaista
Keniassa. Lain muuttamisen tavoitteena on
kuulemma vähentää presidentin valtaa ja korruptiota ja samalla lisätä
kansalaisoikeuksia. Uuden perustuslain puolesta on tähän menessä
äänestänyt noin kaksi kolmasosaa äänestäneistä.
Taantumuksellisia tuolla Keniassa. Miksi
ihmeessä kansalaisilta edellytetään kannanottoa valtion perustuslaista?
Ei kansalaisilta pidä moisia kysyä. Eikö heillä olekaan toimivaa
parlamentaarista demokratiaa? Demokratiasta politbyrokratiaksi
kehittyneessä Suomessa, jopa uudesta perustuslaista päättävät puolueita
edustavat poliitikot. En minä ainakaan muista osallistuneeni
esimmäiseenkään äänestykseen muusta kuin EU-jäsenyydestä.
Ilmankos Suomessa kansalaisoikeudet
rapautuvat, korruptio, vaali- ja puoluerahoitustoiminta rehottavat
vähintäänkin lain rajoja kolkutellen ja tarvittaessa, kun itse säädetyn
lain rikkomisesta on jääty kuin rysän päältä kiinni, puolueet
organisoivat pikapikaa lainmuutoksia, saadakseen lain määräykset
taipumaan heidän noudattamalleen Maan Tavalle.
Vaikka jopa riskit perustuslain
rikkomisesta syyttämiseen, lienevät meillä varsin vähäiset, meillä kun
puuttuu myös itsenäinen perustuslakioikeus. Puolueita edustava
perustuslakivaliokunta lienee tulkitsijana ja tuomarina,
kansalaisdemokratian kannalta, lähinnä vitsi tai ainakin pukki kaalimaan
vartijana. Vertaa Perustuslain 29 § ja Ehdotus perustuslain muuttamiseksi.
Tuomiopäivät menossa?
Puolet maatatiloista häviää seuraavien parin vuosikymmenen aikana uutisoi KL.fi tänään. Ilmeisesti bioenergia-ala on liittyynyt niiden alojen joukkoon, (elektroniikka, konepajat, metsä, metalli) jotka jo aiemmin ovat karistaneet Suomen tomut jaloistaan. Yksi kepuli-ministeri on järjestämässä hätäkokousta Finncomin päätettyä luopua raskaasti tappiollisista lentoreiteistä. Samalla valtionvarainministeri kuulemma lyö pellettejä turvenuijalla, vaikka tehokkaampaa olisi lyödä sillä työ- ja elinkeinoministeriä tai oman ministeriönsä kansliapäällikköä. Paremman puutteessa voi myös käyttää sitä omaan päähänsä. Samalla KL.fi uutisoi verotukien määräksi vähintään 208 mutta vahvistaa samalla, että asiaa seuraava VATT ei ainakaan vielä pysty määrittelemään niitten tarkkaa todellistä määrää.Varsinkin hakusessa taitavat olla ne miljardit, joista erilaisina tukina ja veroetuuksina nauttivat armaat poliitikkomme, heidän valitsijatukiyhdistyksensä ja heidän edustamansa poliittiset puolueet? Puhumattakaan kylpylöistä, kuntoutuslaitoksista, ns. yhteisvastuullisista rakentajista, kansan- ja työväenopistoista, nuoriso-, vanhus- ja vammaisorganisaatioista, joiden toiminnan hallinnointi ja edunvalvonta muodostavat poliitikkojen huomion polttopisteen?
PS.
Näiden veroetujen lisäksi tulevat sitten suoraan eräille ja usein samoille ryhmille suunnattavat suorat tuet. Kyllä näistä helposti kasaa sen heittona esittämäni vuosittaisen 15 miljardin "puoluetukipaketin", joka on kansakunnan normaalielämästä ja kehittämisestä pois. Joka vuosi. Jatkuvasti
Finncom ja Suomen tulevaisuus
Pori, Seinäjoki ja joku kolmas kaupunki jäi ilman Finncomin palveluja, kun sepäätti lopettaa lentoliikenteen, tappiollisuuteen vedoten. Se kolmas, muistaakseni Mauri Pekkarisen Jyväskylä, tullee toimeen muiden yhtiöiden palveluilla? Kahdelle ensin mainitulle kyseessä lienee elämääkin suurempi elinkeinopoliittinen kysymys?Mikä meillä oikein on pielessä? Kansakunta on rikkaampi kuin koskaan, mutta peruspalvelut romahtavat. Olipa kyseessä lasten- tai vanhustenhoito, terveyden tai sairaudenhoito, tiet, rautatiet tai kuten nyt, ilmatiet. Yhteiskunnan muu infra. Yksityisellä sektorilla asiat hoituvat rahalla. Miksei sitten julkisella, edes rahalla?
Oletko miettinyt missä määrin omaksumamme poliittinen järjestelmä sotkee ja estää yhteiskunnan järkevää toimintaa? Sillä lähtökohtaisesti, varsinkin näin pienessä yhteiskunnassa, koko markkinan kattava yhtenäinen järjestelmä hakkaa yksityisen sektorin toiminta- ja tarjoomismahdollisuudet mennen tullen. Ja erityisesti meillä. Vaan miksi ei?
Heittäisin kehiin oman lempiteoriani. Puoluerakenteet ovat korvanneet yksittäisten kansan edustajien normaalin maalais/kaupunkilaisällin. Päätökset tehdään ensin puolueen eliitin toimesta ja valitsemamme edustajat saavat sen jälkeen sitovat ohjeet mitä nappia painaa. Näin ei kansalaisten demokratia voi enää toteuttaa demokraattisen päätöksenteon arvoja, eikä tuottaa demokratian ainutlaatuisia etuja, parhaita mahdollisia päätöksiä. Asiantila, johon jopa OECD on kiinnittänyt huomiota.
Mutta se toinen näkökulma on keskeisempi. Riihi- ja Nuorisosäätiöiden, ja kaikien muitten vielä esille tulemattomien, puolueohjauksessa olevien "yleishyödyllisten" säätiöitten, yhdistysten ja yhtiöitten määrä tulee osoittamaan, että poliittisten puolueittemme, siis puolue-eliitin tarve hoitaa omia intressejään ylittää moninkerteisesti tarpeen hoitaa äänestäjien intressejä.
Ja voisihan tähän vielä kytkeä ajatuksen siitä, että erityisesti julkisen sektorin työehtosopimusneuvotteluissa (valtio, kunta ja kuntayhtymät) pöydän vastakkaisilla puolilla istuvat samoja puolueita edustavat "neuvottelijat". Tai ajatuksen paikallisosuuskaupan hallituksen ja mahdollisen neuvoston roolista mm. rakennusoikeuksista päätettäessä, kunnanhallituksessa tai -lautakunnissa. Mutta miksi ihmeessä? Kyllähän me järjestelmämme tunnemme?
Ehkä järjestelmä on tarkoituksenmukainen puolueille? Siis puolue-eliitille. Mutta sitä se ei enää ole valtiolle, eikä ainakaan kansalaisille, kaiken tuon kirmailun maksajille.
Ai jaa? Että mitenkö tämä liittyy Poriin, Seinäjokeen ja Finncomiin? Viiden miljoonan kansassa kaikki littyy kaikkeen. Maan Tapa ja Hyvä Veli-verkko hakkaavat omilla toimintatavoillaan sekä demokratian että kaikki muutkin terveen järjen edellyttämät tavat toimia. Ei edes markkinatalous voi toimia tehokkaasti ellei maasta löydy valveutuneita päättäjiä rakentamaan kriteereitä, joissa markkinat voivat toimia.
Aika pitkälti juuri tällaisten ajatuksien vuoksi olen tullut siihen johtopäätökseen, että ainoa konkreettinen, äänestäjien itsensä käsissä oleva toimintatapa muuttaa nykyjärjestelmäämme on lopettaa tuki kieroutuneelle järjestelmälle. Siksi kehotan kaikkia vastullisia, todellisen demokraattisen päätöksenteon kannattajia,
1 muistaa käydä äänestämässä myös seuraavissa vaaleissa ja
2 kirjoittamaan vaalilippuun mitä tahansa muuta, mutta ei ensimmäistäkään numeroa.
Itse kirjoitan JOKU MUU.
.
Nimellä vai nimimerkillä?
"Kiinassa ei saa enää pelata netissä anonyymisti" kertoo Tietoviikko. Saman uskonnon - vain omalla nimellä - ylistystä olin tänään kuulevinani Reetta Rönkän jutussa YLEllä. Olen asiassa ehdottomasti eri mieltä.Kun ajatellaan yksittäisen ihmisen tilannetta nyt jo valitettavan totalitaarisessa yhteiskunnassa, nimimerkkikirjoittaminen lienee ainoa mahdollisuus taata yhteiskunnallinen kehittyminen myös jatkossa. Meillä, erityisen pienen ja kaunaisen yhteiskunnan edustajina, pitäisi pitää mielessä, että sen minkä nimelläsi sanot, tulee taatusti myös vastaasi. Netti, erityisesti, ei unohda.
Tällä en tarkoita, että meidän pitäisi päästää pidäkkeemme kirjoittaessamme nimimerkillä. Päin vastoin. Koska suuri osa lukijoita pitää sanojan persoonaa tärkeämpänä kuin itse viestiä, on syytä huolehtia siitä, että itse viesti ei ole "ruokoton". (Loukkaava, tarpeettoman agressivinen, tyylitön) Mutta vain nimimerkin "suojissa" kirjoitettu viesti voi olla pyyteetön, omaa etua tavoittelematon viesti.
Kansalaisen demokraattisiin oikeus kuuluu myös oikeus omaan mielipiteeseen ilman seurausten huolta. Sen opimme viimeistään UKKn aikaan. Siksi mm. vaalisalaisuutta arvostetaan.
PS.
kolme ja puoli vuotta tätä kirjoitteluani on jatkunut. Enkä ajatellut vieläkään antaa periksi. "Kyllä kansa tietää".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti